08 – 09.04.2016 Pielgrzymka do Gniezna, Kruszwicy, Torunia

• Rozpoczęcie:
    08/04/2016, 00:00

Pielgrzymka do korzeni

W pierwszych dniach kwietnia, zaledwie na kilka dni przed głównymi uroczystościami upamiętniającymi 1050 rocznicę Chrztu Polski dane było nam, grupie pielgrzymów wraz z ks. proboszczem, odwiedzić miejsca naszego kraju, gdzie „wszystko się zaczęło”.

Naszą pielgrzymkę do korzeni państwa polskiego rozpoczęliśmy w pierwszej stolicy Polski – Gnieźnie. Spacerując po wnętrzu katedry, podziwiając zabytki, słuchaliśmy historii tej świątyni, w której miały miejsce wielkie wydarzenia w historii naszego kraju. Dużym przeżyciem było uczestniczenie we Mszy św, a także wyznanie wiary, które złożyliśmy w tym historycznym miejscu, przy relikwiach św. Wojciecha. Przekraczając Drzwi Gnieźnieńskie, będące w tym roku jedną z Bram Miłosierdzia, mieliśmy możliwość uzyskania odpustu zupełnego.

Z Gniezna udaliśmy się na Ostrów Lednicki, by choć z daleka zobaczyć miejsce Chrztu Polski, a także na Pola Lednickie, gdzie co roku odbywają się spotkania młodzieży, które zainicjował i przez 20 lat prowadził śp. o. Jan Góra.

Trasa naszej pielgrzymki zaprowadziła nas nad jezioro Gopło, do historycznej Kruszwicy, gdzie zwiedziliśmy pięknie zachowaną romańską kolegiatę p.w. św. Piotra i Pawła, liczącą już ponad dziewięć wieków. Będąc w Kruszwicy nie mogliśmy pominąć Mysiej Wieży, pozostałości zamku zbudowanego przez Kazimierza Wielkiego. Po trudzie wspinania się na szczyt wieży, w której, według legendy, króla Popiela zjadły myszy, zostaliśmy nagrodzeni pięknym widokiem na jezioro Gopło i malowniczo położone na nim wysepki. Spacer przy brzegu jeziora w pięknej, słonecznej pogodzie uwieńczył pierwszy dzień naszej pielgrzymki.

Kolejnym celem, do którego dotarliśmy był Toruń, mogący poszczycić się jedną z najpiękniejszych starówek wśród miast europejskich. Wcześniej jednak odwiedziliśmy inne miejsce w Toruniu – rozgłośnię Radia Maryja, które już od 25 lat dociera ze swoim sygnałem do słuchaczy w Polsce i na świecie. Zobaczyliśmy tez imponującą, nowo wybudowaną świątynię pw. Maryi Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II, a także Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej.

Większość pięknego, wiosennego dnia spędziliśmy spacerując po toruńskiej starówce, wpisanej na listę zabytków UNESCO. Podziwialiśmy bogate wnętrza kościoła pw. św. Janów, gdzie również przeszliśmy przez Bramę Miłosierdzia. Spacerując zabytkowymi ulicami stanęliśmy przy Krzywej Wieży, obejrzeliśmy ruiny Zamku Krzyżackiego, ratusz, pomnik Mikołaja Kopernia i wiele pięknych, toruńskich kamienic. W promieniach wiosennego słońca spacer po starówce był prawdziwą przyjemnością, budującą lekcją historii, utwierdzającą nas kolejny raz w przekonaniu, jak wieloma pięknymi miejscami może pochwalić się nasza ojczyzna.

Wracaliśmy do naszych domów szczęśliwi i wdzięczni Bożej Opatrzności za dar odwiedzenia miejsc mówiących o wspaniałej i bogatej historii naszego kraju.